SNIPPEN: Opplevelsen beskrives av en leser som var på skitur i marka søndag 3. februar. Han forteller at det var folksomt i skiløypene i Nordmarka syd, med pent, klart og vindstile vintervær. Og at det ble kaldere utover ettermiddagen.

Her gjengir vi hans beskrivelse av hva som skjedde da han ankom Snippen stasjon på Gjøvikbanen, som betjenes av L3-toget mellom Jaren/Hakadal og Oslo S.

12 tursvette skiløpere og et tog som passerte

«Etter drøye 30 km på ski kom vi til Snippen, for å gå på sydgående tok kl. 1629. Toget kom helt presis kl. 16.29, men det passerte stasjonen i stor fart uten å stoppe!

Høyttaleranlegget på Snippen har vært ute av drift i 2 år, så ingen informasjon nådde oss der. NSB-appen viste at avgangen var kansellert, og at taxi ville bli satt opp.

Vi sto og ventet, lenge. Noen ringe etter hvert NSB og fikk opplyst at maxi-taxi var bestilt og "bekreftet", samt at en slik taxi sto på Movatn stasjon.

Langt om lenge kom maxi-taxien fra Movatn stasjon, men den var selvsagt helt full av reisende derifra, da dette jo var en stor utfartssøndag. Sjåføren på denne taxien kunne ikke opplyse når det kunne komme en taxi til.

I klarværet ble det kaldere etter solnedgang, 8-10 kuldegrader, og 12 tursvette personer begynte å fryse kraftig. Nye telefoner til NSB: Når kommer taxien til Snippen? Svaret var bare at den var bestilt og "bekreftet".

Etter mer enn 45 minutter kom endelig en maxi-taxi.

Her synes organiseringen av taxi-for-tog å være svakt organisert fra NSB. Kanselleringen av togavgangen var trolig kjent av NSB i god tid før avgangen. Så hvorfor tok det så lang tid før taxien kom? Kunne NSB ved bestilling av taxien satt en tidsfrist for oppmøte av denne?

Det ble en svært kald og ubehagelig avslutning på en ellers fin søndag i Marka.»

NSB manglet konduktør

Pressesjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB, bekrefter at toget som som skulle starte fra Jaren kl. 15.22, og skulle stoppet på Snippen søndag 3. februar kl 16.29, ble innsilt og derfor bare kjørte forbi holdeplassen.

– Vi beklager at det ble så mye venting på passasjerene på Snippen, sier Lundeby.

Årsaken til "forbikjøringen" var at toget ble innstilt allere fra Jaren, på grunn av at det manglet konduktør.

– På grunn av sykdom var det ikke konduktør i toget, og derfor kunne det ikke ta med seg passasjerer. Toget må ha konduktør for å frakte passasjerer, det har med sikkerheten å gjøre. Konuktøren skal gi signal til togfører om avgang, og passe på at ikke noen klemmes i dørene eller sklir på perrongen.

Da toget likevel kjørte hele ruta fra Jaren til Oslo S, var dette for at det skulle kunne gå som normalt - med ny konduktør - fra Oslo S som oppsatt i rutetabellen.

– Slik at vi ikke skulle få to innstilte avganger, sier Lundeby.

Taxi-utfordringer

Han har ikke informasjon om hvor fort toget passerte holdeplassen på Snippen, slik passasjerene opplevde det.

– Ble prosedyrene ved innstilte tog fulgt her?

– Ja, prosedyrene ved innstilte tog er at vi skaffer alternativ transport til passasjerene. I dett tilfellet var det vanskelig å si hvor mange passasjerer som ble berørt, svarer Lundeby.

Han vedgår at det var vanskelig å skaffe god nok transport, fordi Snippen og Movatn ligger slik til at det er utfordrende å få frem store busser dit.

– Men burde dere ikke ha satt inn flere maxi-taxier, og heller hatt for mye kapasitet enn for lite, slik det ble nå? Passasjerne forteller at 12 personer ble stående igjen etter den fulle maxi-taxien fra Movatn.

– Jo, og hvis vi hadde fått tak i to maxi-taxier, så hadde vi det. Men det tok lang tid å skaffe ekstra transport denne dagen, sier Lundeby.

– Vi synes det er leit å innstille tog, og beklager overfor disse passasjerene, legger han til.

Pressesjefen vet ikke akkurat når det ble besluttet å instille avgangen, men at varselet går automatisk til appen, og på nsb.no, så raskt trafikkleder innstiller avgangen. Konduktøren som ble syk var satt opp til å jobbe på den aktuelle avgangen – sto på tjeneste, ifølge togspråket.

– Alt var klappet og klart til avgang, men jeg kjenner ikke gangen i det, eller når vedkommende konduktør ble tatt ut av tjeneste.


Trøbbel med høyttaleranlegget

Hvorvidt høyttaleranlegget på Snippen stasjon er ute av drift kan ikke Lundeby og NSB svare på. Det er Bane Nor (tidligere Jernbaneverket) som drifter jernbanestasjonene og har ansvaret for vedlikeholdet av disse.

Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med Bane Nor torsdag, og der har de ikke kunnet få klarhet i om det er feil med høyttaleranlegget på Snippen. Vi får opplyst at det skal sendes teknikere til holdeplassen i løpet av de nærmeste dagene for å kartlegge dette.

Om Snippen

Om Snippen holdeplass skriver Bane Nor at den ble tatt i bruk i 1945. Den ligger 17,68 kilometer fra Oslo S. Det er ikke parkeringsmuligheter ved holdeplassen. Stedet kan være et egnet utgangspunkt for turer i Nordmarka og Lillomarka.

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke