(Varingen) – Det begynner å nærme seg innspurten på oppgraderingen av Gjøvikbanen. For å få gjort viktige arbeider som ikke kan gjøres mellom togavganger, må det bli buss for tog noen dager før sommeren, skriver kommunikasjonssjef Stine Strachan i Bane Nor.
Stengt i en uke
Perioden som reisende igjen må belage seg på alternativ transport streker seg fra 17. til 22. juni.
- Oslo S – Gjøvik blir stengt fra og med 17. juni til og med 19. juni.
- Oslo S – Roa blir stengt fra og med 20. juni til og med 22. juni.
- Av sikkerhetsmessige grunner kan det bli saktekjøring én eller to dager etter åpning.
Strachan forteller at det pleier å være mange reisende med tog samme helg som Gjøvikbanen stenges på grunn av VG Lista som arrangeres på Rådhusplassen fredag 17. juni.
Gjøvikbanen trafikkerer stasjonene Movatn, Snippen, Kjelsås, Nydalen og Grefsen stasjon på sin ferd gjennom Nordre Aker, før Tøyen og Oslo S.
– Vi oppfordrer alle til å planlegge reisen i Vy-appen eller hos Entur og beregne god tid. Det kan bli fullt på buss for tog, så det kan være verdt å vurdere å reise på andre måter, for eksempel vanlig rutebuss eller kombinere rutebuss med T-bane. Vi takker alle togpassasjerer for tålmodigheten og gleder oss til å tilby flere tog på Gjøvikbanen etter hvert, skriver Strachan.
Nittedal stasjon
I perioden mens Gjøvikbanen er stengt skal blant annet det andre bruspennet til den nye jernbanebrua over Stasjonsveien løftes på plass. Arbeidet med å støpe dette bruspennet er allerede i gang i et stort stillas oppe ved Nittedal stasjon.
Operasjonen med å flytte bruspennet fra stasjonen og ned til brufundamentene skal skje på lik måte som da bruspenn nummer én ble løftet på plass tidligere i mai.
Oppgradering
Når Gjøvikbanen er oppgradert ved utgangen av 2022 kan det kjøre ett persontog i timen mellom Oslo og Gjøvik og Oslo og Jaren. I tillegg vil kapasiteten for godstog bli større. For å få til dette blir det i perioden 2020 til 2022 gjennomført flere store tiltak langs hele banen, fra Oslo til Gjøvik. Samlet blir Gjøvikbanen i denne perioden oppgradert for 1,3 milliarder norske kroner. Prosjektet med utvidelse av perronger på Movatn er en del av prosjektet, men dette er foreløpig utsatt inntil videre. (Kilde: Bane Nor).