Onsdag formiddag møtte Nordre Aker Budstikke på en av de nye trikkene, med modellbetegnlesen SL18, i Grefsenveien. Først i retning Kjelsås, så merket 12 Majorstuen i motsatt retning.
Den siste tiden har de nye vognene blitt testet i ordinær drift på linje 17 og 18 mellom Rikshospitalet og Grefsen stasjon. Før det gikk de i trafikk på linje 13.Vi tok derfor kontakt med Sporveien for å høre om SL18 nå blir å se mer permanent til Kjelsås.
– Det er en vogn som nå kjører i prøvedrift på linje 12 og 19 i kombinasjon frem til fredag denne uka, sier pressevakt Jan Rustad når Nordre Aker Budstikke ringer.
Begge linjer ender på Majorstuen, men mens linje 12 går til Kjelsås, kjører linje 19 til Ljabru.
Etter fredag skal vogna settes inn andre strekninsoppsett, opplyser Rustad. Det skal den gjøre ut sommeren, for til høsten starter etter planen leveringen av flere nye trikker, som fortløpende vil bli satt i trafikk i Oslo. Akkurat når
Det er så langt levert tre av i alt 87 nye trikkesett. Det er per nå kun denne ene som går i ordinær trafikk, mens de to siste brukes til opplæring, både av sjåfører og mekanikere, som trenger å bli kjent med de nye trikkene, ifølge Rustad.
For dem som har gledet seg over å kunne kjøre nye trikker til Ullevål og Blindern de siste månedene, vil det naturlig nok bli færre av disse å se på linje 17 og 18 den aller nærmeste tiden.
– Men det kommer jo 84 til de neste årene, minner Rustad, slik at fraværet ikke blir veldig lenge.
– Så håper vi folk på Kjelsås blir fornøyde med nye trikker. De er vesentlig mer stillegående enn de eksisterende trikkene.
De nye trikkene er 20 tonn lettere enn de hittil nyeste Oslotrikkene, SL95, eller «Italiatrikkene», som de har blitt kalt.