I fjor ble meteorologene med hovedkontor på Blindern nummer to, bak Folkehelseinstituttet, etter femten sammenhengende år på omdømmetronen. Folkehelseinstituttet er i år nummer to, foran Norges Bank på tredje plass.

– På MET er vi glade for å være tilbake på omdømmetoppen etter ett år som nummer to blant norske etater. Det viktigste er likevel at den norske befolkningen år etter år har et godt inntrykk av MET. Det viser at vi leverer nyttige tjenester til samfunnet og at befolkningen synes vi gjør det på en god måte, sier MET-direktør Roar Skålin på Meteorologisk institutts nettsider.

84 prosent har et meget godt eller ganske godt inntrykk av Meteorologisk institutt. Dette er en økning på tre prosentpoeng fra i fjor, og det nest beste resultatet MET har hatt siden målingene startet i 2005. Det gode totalinntrykket av MET gjelder alle aldersgrupper i befolkningen, men er aller tydeligst fra førti år og oppover.

I år som i fjor er det statskanalen NRK som topper analyseselskapet Ipsos' årlige omdømmemåling av bedrifter, foran Tine på andreplass og Vinmonopolet på tredje. Omdømmerapporten viser en tydelig trend: rammes forbrukerne, rammes omdømme. Blant annet faller SAS markant i årets omdømmemåling, fra 18. plass i fjor til en 35. plass i år.

Sommerens streik blant SAS-pilotene kan være en årsaken til fallet, skriver NTB.

Også TV 2 raser nedover listen – fra 9. til 29. plass. Forhandlingene rundt nye distribusjonsavtaler pågikk våren 2022 og er enda ikke landet for Altibox.

Røde Kors troner på toppen over listen av organisasjoner, mens Kreftforeningen og Stiftelsen Norsk Luftambulanse kom på de neste plassene.

LES OGSÅ: