NORDRE AKER: – Det er tøffe tider for restaurantbransjen, desto mer gledelig å bli krydret med en femmer fra Dagbladets matanmeldere om takeaway og crispy duck, sier innehaver Terje Tuft ved restauranten Xeast i Nydalen.

– Jeg tenker at dette er et resultat av hard jobbing over tid, men at disse omtalene av og til kan føles litt tilfeldige. Konsekvensen av en uheldig servering kan bli enorm. En god omtale sikrer omsetning i lang tid, og gode omtaler er et stort pluss i en krevende tid. Spesielt viktig er det med gode omtaler i en tid med trangere marginer enn normalt. Det er veldig viktig å ha fokus på detaljer. Alt må stemme, alltid. I tillegg er det viktig med motiverte kokker, gode råvarer, utvikling og kontinuitet, understreker Tuft.


Å få en dårlig matanmeldelse kan bli tøft.

– Steder kan bli knekt av en anmelderslakt. Jeg var heldig med solid femmer rett etter åpning som gav en flying start. Men det gjelder å holde nivå over tid med terping og tuning. Det krever at det kommer fra hjertet. Også er det veldig motiverende med en god omtale. Hele teamet får et løft, sier en glad Tuft.


«Imponerer»

Anmeldelsen i Dagbladet ble gjort i uke 11, og gjalt crispy duck «levert på døra».

«Også denne gangen imponerer Xeast med å ha det som kanskje var det saftigste kjøttet i testen. Det var strimlet pent og mer enn nok til å bli mett av. Vi legger også merke til at det er spandert litt krydderier på selve kjøttet - noe som stort sett er fraværende hos de andre i testen (…) Sausen er helt silkemyk og treffer planken på søtheten og når også grønnsakene er friske».

I tillegg får restauranten ros for å begrense plastbruken ved at de bruker pappbeholder.

Xeast har også tidligere fått en femmer for maten av Dagbladets anmeldere.

---

Nyhetsbrev:


Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!