– Planen var egentlig en oppstart av festivalen i 2020, men på grunn av pandemien ble lanseringen flyttet et par ganger. Nå er vi snart klare til å ønske velkommen til Nydalen, til en festival som opprinnelig kom til som et samarbeid mellom Avantor, BI og de to gründerne Sebastian Carl Smedberg og Roar Smelhus, skriver festivalsjef Smelhus.
Variert plakat
Roar Smelhus er grefsenbeboer, initiativtaker for Nabolagsbevegelsen, Nordre Åsen-aktivist, bærekraftsrådgiver og nå også festivalsjef. Han forteller om store ambisjoner for festivalen, og er glad for at flere samarbeidspartnere velger å satse tungt allerede fra første året.
Samtidig er de ikke helt ferske, og har det siste året gjennomført tre utgaver av «Langs Akerselva presenterer».
– Etter hvert er det flere som har blitt med som samarbeidspartnere, og det er naturlig nok både hyggelig og nødvendig.
De to første dagene av festivalen kan blant annet friste med artister som Gundelach, Beharie, Efterklang og Daniel Norgren, og vil ha aldersgrense på 20 år. På søndagen er det derimot duket for familiedag, hvor det vil være muligheter for en rekke aktiviteter for de yngste, samt artister som The SverreSverre, Cupid Girl og Lokøy.
– Vi er veldig stolt over bookingen til årets festival, som første året har fått en nordisk profil. Det er flere årsaker til et slikt valg, men ikke minst er det praktisk første året etter en langvarig pandemi. Vi er imidlertid allerede i dialog med spennende internasjonale artister til 2023 versjonen, men det får vi komme tilbake til etter årets gjennomføring, sier kunstnerisk ansvarlig Sebastian C. Smedberg.
Øystein Thorup, administrerende direktør i Avantor, er særlig fornøyd med familiedagen, forteller han. Selv skal han ta med datteren på sin første festivalopplevelse hos Langs Akerselva.
– Avantor har vært en pådriver for etableringen av festivalen, og hele tiden har en familiedag vært viktig for oss.
Tett samarbeid
Blant sponsorene til Langs Akerselva, er annet BI, Avantor, NPRO og flere mindre aktører. Familiedagen lages i tett samarbeid med Avantor og NPRO, forteller Smelhus.
– Hvorfor vil Avantor sponse festivalen?
– Vi bryr oss om området, og vi ønsker å være en del av både utviklingen og være en slags nabolagsbygger, sier Thorup.
Videre håper han at man får mobilisert enda flere Nydalen-baserte selskaper til neste års utgave, og mest gleder han seg til å være en del av datterens første festivalopplevelse.
– Det blir spennende!
Smelhus er enig, og tror at de kan få med seg enda flere aktører etter de har fått vist frem årets produkt. I tillegg kan festivalen skilte med en bærekraftsprofil, sier bærekraftsrådgiveren.
– Også har vi faglige ambisjoner for festivalen. Allerede i år får vi etablert en faglig møteplass i Nydalen, men denne kommer til å vokse mye til neste år. Vi har foreløpig alliert oss med artistene Marte Wulff og Einar Flaa som begge jobber aktivt med klimasaken ved siden av at begge er profesjonelle artister med mange års erfaring som musikere. For BI er naturlig nok også vårt tema viktig, og de har gjennom samarbeidet forpliktet seg til å levere faglige bidrag til fagdagen.
Billetter er i salg hos Ticketmaster, og Smelhus forteller at de selger ganske bra, til tross for et tøft marked.
– Det har skjedd en endring etter korona. Det virker som om folk venter litt, og er litt usikre på å kjøpe billetter til ting lenge i forveien. Plutselig kan det stoppe opp, har vi blitt vant til etter hvert. Men det går ganske bra.