Den siste måneden har Oslos befolkning fått en smakebit på hvordan hverdagen hadde sett ut med billigere kollektivbilletter. I en måned har vi fått teste månedskort til 499 kroner. Resultatet er fantastisk: tre ganger så mange velger å reise kollektivt når prisen kuttes.

Konklusjonen vi kan trekke kunne ikke vært tydeligere: Dagens kollektivbilletter er for dyre. Mange har rett og slett ikke råd til å punge ut 814 kroner for et månedskort, som er prisen vi nå går tilbake til.

Hvis vi skal få kundene tilbake til kollektivtrafikk, redusere antall biler på veiene og sørge for at flere velger miljøvennlige reiser, så må prisen ned. Ikke bare i desember, men hele året rundt.

For Venstre er ikke den store økningen i antall reisende noen overraskelse. Da vi kuttet i prisen på månedskortet i 2008 skjedde akkurat det samme, kundene strømmet til kollektivtrafikken. At byrådet nå har gjennomført priskutt som en slags julekampanje er derfor på grensen til useriøst, særlig fra et byråd som hevder at de satser på kollektivtrafikken. I vårt forslag til budsjett foreslår Venstre å kutte månedskortprisen til 499 kroner – hele året.

Byrådet velger heller å satse alt på mer fleksible billetter. Venstre støtter billigere og mer fleksible enkeltbilletter, men problemet med de såkalte «Reis-billettene» er at de ikke har noe pristak, og det er uklart hvordan man som kunde skal få et betydelig priskutt.

Hvis folk skal velge kollektivt, trenger vi både billigere månedskort, og en fleksibillett som blir omgjort til månedskort i det man treffer pristaket. Først da blir kollektivtrafikk attraktivt og tilgjengelig for alle.

Venstre har prioritert billigere kollektivtrafikk i hvert eneste budsjett siden 2015 og vil alltid stå i fremst i kampen for at det skal bli billigere og enklere å ta de grønne valgene i hverdagen. Denne måneden har Oslofolk fått en smakebit på hvordan det hadde sett ut hvis Venstre hadde styrt denne byen. Etter valget neste år kan det bli hverdagen.

LES OGSÅ: