MARIDALEN: Det har allerede vært en lang aksjonsdag for maridalenfolket fra Sørbråten IL. For før de ankommer Låkeberget, med partytelt, bannere, bål og kaffe, så har allerede Maridalen skole og Maridalen barnehage fått besøk av initiativtagerne fra Sørbråten IL og politiet.
– Maridalen er et flott sted. Vi omtaler ofte dalen som «vår», men den er jo hele Oslos rekreasjonsområde og inngangsport til Marka. Trykket bare øker, noe vi beboere og det lokale idrettslaget merker og er opptatt av, sier Jan Ole Bjørnholt, i Sørbråten Idrettslag.
Forebygging
For andre året på rad tar idrettslaget med flere initiativ til å forebygge skader og ulykker ved aktiv bruk av lys og refleks. Samt adferdsendring. Som tiltak på kort sikt.
I tillegg, på lengre sikt, er bedre treningsforhold og veiløsninger målsettingen. Dette arbeidet gjøres blant annet i samarbeid med Oslo kommune. Med mål om at Maridalen blir et så trygt og godt rekreasjonsområde for alle brukere - lokale og andre - som dalen bør være.
Hvor mange tror du sykler her i løpet av ett døgn?
– Trykket øker
– Kapasiteten er til tider sprengt, og ferdselen uforsvarlig med eksisterende veiløsninger. Med ytterligere 10.000 nye boenheter i nærområdet de kommende ti årene begynner situasjonen å bli prekær, fortsetter Bjørnholt.
Bymiljøetaten har anbefalt en egen gang- og sykkeltrasé. Det mener aksjonsgruppa ikke er det mest hensiktsmessige.
Snart ti år siden bystyret vedtok sykkelvei her
– Utvid veien
– Det krever først tre meter skulder før selve traseen på tre meter. Altså seks meter beslaglagt grunn utenfor eksisterende vei. Med utvidelse av eksisterende vei, så vil man kunne veksle mellom østre og vestre side av utvidelsen, sier Bjørnholt videre.
Som mener at en 1,5 meter rød asfalt på hver veiskulder vil være forbeholdt myke trafikanter.
– Rulleskiløpere og syklister vil ikke komme til å bruke den tre meter traseen som bymiljøetaten har lagt opp til, tror Bjørnholt.
SLIK GIKK POLITIKONTROLLEN I MARIDALEN: Første bil ble avskiltet, i den tredje manglet førerkort
Utendørs treningsarena
John Martin Dervå, også fra Sørbråten IL og Maridalen-beboer, fortsetter:
– Maridalsveien er jo Norges største utendørs treningsarena, og flott at så mange trener her.
– Vi ønsker å forebygge, men vi vil også fremover jobbe for den raskeste, billigste og det vi mener er den beste løsningen på bedre plass for alle langs veien, som nevnt utvidelse av veien. Og forslag som vi nå vil spille inn for lokalpolitikerene, og derfra videre inn mot Rådhuset, sier Dervå, og legger til at de også vil ha en aksjon på vårparten.
Overrasket av mørket
Og de har politiet med seg i Maridalen. Som stopper bilister for en sjekk. Men også rulleskiløpere og syklister uten refleksvest.
Rulleskiløper Petter Aasbø Hansen fra Nordberg er en som blir vinket inn til siden, og han får en refleksvest i gave fra aksjonsgruppa.
– Jeg ble rett og slett overrasket over hvor raskt det begynte å bli mørkt. Så passet bra å få på en vest her nå, sier han.
Han trener rundt tre ganger i uka.
– Dette er et glimrende tiltak av Sørbråten IL. Man hører for sjelden om hvor viktig det er å ha på refleks langs veien, sier han og feier avgårde med ny fin refleksvest.
– Alle må ta hensyn
Lars Morgan Oustorp er en av bilistene som blir vinket inn for en sjekk. Alt i orden hos Maridalen-beboeren.
– Dette er et kjempefint tiltak. Det som gjelder langs veien her er at alle må ta hensyn. Syklister og rulleskiløpere også, ikke bare bilistene. Det er ikke så rart man kan bli irritert av å ligge bak to-tre syklister i bredden, i 20 kilometer i timen i oppoverbakke, synes han.
– Men veldig flott at folk bruker området, men dele veien-oppfordringen gjelder for alle som ferdes langs veien her, legger han til.
– Asfaltere grusveien
Gunnar Halvorsen kommer på sykkel, spreke 72 år, men glemte refleksvesten i dag.
– Blir jeg tatt inn for fartsovertredelse nå da, gliser han og stopper sykkelen ved politiet, og får refleksvesten dratt nedover øra.
– Dette er et flott tiltak. Når det er sagt, jeg er enig i at det å utvide veien er bedre løsning, enn egne sykkeltraseer. De kommer få til å bruke uansett. En annen løsning som jeg synes er god, er å asfaltere grusveien fra Brekke til Hammern. Da tror jeg flere sykler og bruker rulleski der i stedet for her langs Maridalsveien, sier han.
En annen godt voksen spreking ruller oppover bakken til Låkeberget, Ole Andras Øren.
– Et fint tiltak. Skumringen kom litt brått på i dag, sier han, og får også på seg refleksvest fra idrettslaget, før han ruller videre.
Politiet i barnehagen
Trude Tømte blir også vinket inn – med bil – til Låkeberget. Men hun er på hils med politiet, for bare noen timer tidligere har de vært på besøk med aksjonen i Maridalen Barnehage, hvor Trude er leder.
– Barna synes det var så spennende å få besøk av politiet. Det ble delt ut reflekser og et flott tiltak, sier hun og støtter IL'et i bredere vei, i stedenfor egne traseer.
Ønsker bredere vei
Så kommer Charlotte Kunz fra Nordberg rullende i fint driv opp bakken. Med refleksvest, og alt i orden. Men vi stopper henne likevel.
– Jeg er på rulleski i dag, men sykler egentlig mest. Og mye her i Maridalen. Jeg prøver også å passe på å ha på meg lyse treningsklær, sier hun.
Og fortsetter:
– Det er mye folk langs veien her. Hele Oslo bruker jo dette som treningsarena. Og mange stygge forbikjøring med bil innover her. Jeg er enig i at en bredere vei vil være en god løsning, fremover egne traseer til sykler og gående. Det vil vel være fare for mange konflikter hvis gående og joggende skal dele en rød asfaltstripe med sykliser og rulleskiløpere, tror Charlotte, som kanskje er dagens sprekeste.
For hun driver aktiv med triatlon.
– He, he. Ja, da må du ta med laget jeg er på da, et rent kvinnelag. Nemlig Team Arctic, forteller hun før hun gjør seg klar til å rulle hjem til Nordberg.
– Jenter, hvem har sagt at dette er greit?
LES OGSÅ:
* Jeg elsker langrenn. Jeg mener virkelig elsker langrenn!
* Løp mer ute i mørket, jenter! 220 er påmeldt til Sognsvann på torsdag
* Men gymsal-aerobicen var ikke død!
Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!
Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!