Det er vel ingenting som irriterer grønne kommunister mer enn bilen. Det gjelder særlig privatbilen. Den skal rett og slett fjernes fra Oslos overflate. Vi husker jo alle at MDG tok makten i Oslo med et løfte de aldri klarte å innfri, nemlig en bilfri by innenfor Ring 1. Og i MDGs siste partiprogram skriver de radikale følgende:

«Lastesykler kan gjøre det attraktivt for flere å bytte ut bilen med sykkel for å frakt barn og varer i hverdagen».

Det kan kanskje være greit å minne om at snittemperaturen i et snødekt og glatt Oslo i januar er minus fem grader?

Å konstruerer konflikt

Nå er altså turen kommet til den viktige møteplassen og gjennomgangsåren Damplassen. For de av dere som ikke har vært der så er kanskje dette området den beste illustrasjon på at alt går som smurt når alle trafikantgrupper tar hensyn til hverandre.

Hverken bilister, syklister eller gående har noen konflikter gående. På Damplassen har det siden tidenes morgen hvert plass til alle. Denne trafikk-idyll vil altså MDG-toppene nå ødelegge.

Mens privatbilen blir kjeppjaget lanserer de grønne to grep som det er umulig å tolke på annen måte enn at frem og tilbake er like langt.

For det første mener MDG at de tømte parkeringsplassen på Damplassen isteden skal fylles opp med minst 30 utleiebiler. Og om ikke det skulle være nok så vil MDG fylle plassen med lastesykler som visstnok skal deles av de som tror at det skal redde jorda.

Les også

Hva vil vi med Damplassen?

Skal bli verre

Historien om Damplassen er jeg stygt redd for også avslører MDGs nye metode. Den handler om å velge seg velfungerende torg og gater for å synliggjøre partiets radikale symbolpolitikk ytterligere gjennom valgkampen. I dette ligger det også noe farlig. MDG er idag blitt et mikroparti langt under sperregrensen på nasjonalt nivå. I Oslo er det kanskje knapt 10 prosent som nå ville stemt på partiet.

Satans bilister

At lederskapet i MDG holder vekkelsesmøter i hovedstaden der bilen er den store satan har lite med demokrati å gjøre. MDG er også frekke nok til å hevde at de er på lag med de som bor på for eksempel Damplassen. Det siste er selvfølgelig bare tull, fordi privatbilene som parkerer på Damplassen gjør ikke det på grunn av manglende tidsfordriv. Dette er parkeringsplasser folk trenger.

Vi i Folkets Parti FNB tar nå denne saken opp i bystyret. Vi vil både kreve og forlange at MDGs samferdselsbyråd Sirin Stav sørger for en uavhengig konsekvensutredning før halleluja-rusen tar helt av på Damplassen.

LES OGSÅ:

Les også

Anne fra Ullevål kan bli ordfører: – Jeg er en som tar litt utradisjonelle valg