I krysset Sognsveien/Kirkeveien sto torsdag morgen representanter fra både Bymiljøetaten, NAF, Trygg Trafikk og Bypatruljen klare med hundrevis av reflekser og sykkellykter. Mange syklister trodde kanskje de skulle få bot, men dro heller fra stedet som litt mer synlig.

Et problem

Som syklist må du ifølge loven ha både rød refleks bak, hvit eller gul refleks på pedalene, lykt bak og lykt foran når du sykler i mørket.

Du skal være synlig i hvert fall 300 meter unna. Det er det ikke alle som vet, ifølge Transportøkonomisk Institutt (TØI), til tross for at syv prosent av Oslos befolkning sykler daglig.


– I dag deler vi ut lykter og reflekser til alle som kommer forbi, sånn at vi skal få litt fokus på å være synlig i mørket, sier Heidi Tomten, avdelingsdirektør for sykkel i Bymiljøetaten.

At folk ikke husker å sette lys og refleks på sykkelen, er et problem, sier hun, selv om det er blitt bedre de siste årene. Ifølge Oslo kommunes tellinger, er det kun 59 prosent som er tilstrekkelig synlig om morgenen, med 43 prosent om kvelden.

I dag er de fleste godt synlige på Ring 2:

– Nå er det veldig tidlig om morgenen. Når folk starter hjemmefra i mørket, er man nok flinkere til å ha lys på sykkelen.

De fleste blir glade når de møter på refleksgjengen. Tomten forteller om én mann som hadde en lykt fra Oslo kommune fra et tidligere år, som nå hadde sluttet å fungere.

– Han var fornøyd med å få en ny. Også er det litt stas når politiet deler ut lykter i stedet for bøter.

Tror de er i trøbbel

Frode Andreassen er seksjonsleder for trafikk- og sjøtjenesten i Oslo politidistrikt. Han forteller at det er veldig viktig å bruke lykt og refleks.

– Bruker du refleks, så er du synlig på en mye lengre avstand. Med nærlys på bil, så er det vel en 25-30 meter. Bruker du refleks, øker det til 140 meter.

Som fotgjenger er det ingen krav til refleks, men ifølge seksjonslederen burde du helst ha på både armer og ben. Boten for å ikke ha nødvendig utstyr på sykkelen, er derimot på 1.300 kroner.

– Var det mange syklister i dag som trodde de var i trøbbel?

– Folk er veldig blide og fornøyde her i dag når de skjønner hva vi driver med. Men det er nok noen som får noen ekstra hjerteslag når de ser oss her.

Det er vanskelig for Andreassen å si akkurat hvem det er som ikke bruker refleks, men av erfaring tror han at mange av dem er av den yngre garde.

– Men det er litt synsing.

Fikk aha-opplevelse

De fleste av syklistene i torsdagens morgenrush hadde både lykt og refleks. Det gjelder også Elvira (28), som kom syklende med en barnekupé.

– Jeg bruker alltid refleks og lykt. Jeg tenker det er nødvendig, for det handler om min og barna mine sin sikkerhet.

Også hun forteller at de fleste bruker nok lys i høstmørket, og hun er klar over at man kan få bot.

Jan-Erik (62) kommer syklende langs Ring 2 og er godt synlig i skumringen. Han sykler hver eneste dag og bruker alltid lykt og refleks.

– Det er kjempeviktig. Jeg øvelseskjører med sønnen min, og han har fått sånn aha-opplevelse på hvor dårlig folk synes i mørket uten refleks. Det er jeg veldig, veldig klar over.

Jan-Erik ser mange uten refleks. Selv sverger han til vest, og kjenner til boten man kan risikere.

Ifølge TØI, kan antall skadde og drepte syklister reduseres med 10 prosent dersom alle sykler med refleks og lys.