STORO/NORDBERG: - Ja, her ser du den. Er den ikke flott, da? Den har til og med Ferrari-merket på panseret, sier Unni Merethe Aasgaard smilende.
Olabil-eventyret startet under Nordberg Grand Prix i fjor, der Aasgaard og Olav Thon begge var tilskuere.
- Vi stod og småpludret litt og han mente da at jeg neste år, altså i år, skulle stille med egen olabil.
#Jeg har aldri kjørt en sånn tidligere, men syntes det var en så morsom tanke at jeg tok han i hånden på stedet. Da hadde vi en avtale, sier Aasgaard.
En av de største opplevelse hun til da hadde hatt bak et ratt, var i en Ferrari, på jobbtur i Milano.
- Jeg fikk mulighet til å prøvekjøre en knallrød Ferrari i Milano, vel og merke med en meget dyktig co-pilot ved siden av meg. Det var en helt fantastisk opplevelse! sier hun.
Med gummihjul og dashbord
Sletten Mek Verksted A/S stod for jobben med olabilen, som har fått en rekke «ekte» Ferrari-detaljer.
Og fargen? Knallrød, selvsagt.
- De har virkelig gjort seg flid med denne, det hersker det ingen tvil om. Nå mangler det bare noen sponsormerker, litt lys foran og bak og noen høytalere, så er det bare å innta startstreken, sier Aasgaard.
Les om fjorårets Nordberg Grand Prix her!
«Idiot-klassen»
Søndag 26. mai går årets Nordberg Grand Prix av stabelen og Aasgaard stiller i C-gruppa med sin Ferrari-olabil «UMA1».
- I C-gruppa, eller idiot-klassen, som den også blir kalt, er det 40 til 50 foreldre som overtar olabilene etter barna sine.
Med fellesstart settes det utover og vinneren er selvsagt første bil i mål, sier Aasgaard.
Og hun innrømmer at hun allerede har øvd seg litt .
- Jeg var en liten tur i bilen på plan fire her på senteret. I tillegg tok jeg og en kollega hans bil opp til løypa for å se hva som ville møte meg.
#Bilen ble satt i fri og jeg skal si deg det gikk unna i svingene, sier Aasgaard og ler hjertelig.
De to svingene i løypa har forøvrig navn; Mors Skrekk og Schumacher-svingen.
Les også: - Vi bor i Olabilgrenda!
Ferrarien får evig liv
Etter å ha sust rundt på Nordberg, skal olabilen - for viderekommende, auksjoneres bort. Og pengene, de skal gå uavkortet til et veldedig formål.
- For øyeblikket jobber vi med samarbeidspartnerne våre for å få i gang en budrunde på olabilen, for igjen å få samlet inn mest mulig penger.
Jeg mener jo at denne bilen er så tøff at det ikke skal være et problem, sier hun.
Men det er ikke bare olabilen som skal ha de rette detaljene. Også senterdirektøren strekker seg langt for at hun skal få det rette uttrykket.
- Jeg har kjøpt Ferrari-caps, lånt en kjøredress og en hjelm, og så skal jeg kjøpe hansker og kjøresko.
Denne Ferrari-nøkkelringen hadde jeg fra før, så den kommer jo virkelig til nytte, sier Aasgaard og rister med nøkkelringen.
- Men jeg må si at jeg drømmer om en spesifikk ting; jeg drømmer om at noen som har, eller kjenner noen som har, en ekte Ferrari, skal ta den med hit slik at vi kan sette olabilen og den ekte Ferrarien ved siden av hverandre.
Det hadde bare vært helt topp, smiler hun.
Ti ivrige pappaer
Nordberg Grand Prix gikk for første gang av stabelen i juni 2001. Siden har det blitt arrangert olabilløp hvert år i mai/juni i Langmyrgrenda på Nordberg.
Arrangementet har etter hvert utviklet seg til en stor folkefest og i 2010 stilte 103 olabiler til start.
Nordberg Grand Prix er et frittstående arrangement, uten knytninger til idrettslag, foreninger eller annet.
#Arrangementet er drevet frem av 10 ivrige pappaer som, i følge deres egne hjemmeside, alle har vokst opp med et sterkt undertrykt behov for å kjøre olabil.