KJELSÅS: «For beboerne i øvre distrikt var tilgjengeligheten til godene på flatbygda dårlig» leser vi i Øvre Grefsen Vels 75-års jubileumshefte, om trappa fra Myrerskogveien og opp til Lachmannsvei.

[IMG31190RM]

Bygget av vellet på dugnad i 1955, også vellets eiendom, med 147 trinn. Sikkert elsket av skolebarn og andre som kan ta snarveien via trappa. Men også tydeligvis hatet. For gjennom årene har trappa vært utsatt for mye hærverk.

Stengte

I 1972 måtte til og med trappa stenges, etter hærverk, på et senere tidspunkt ble også hele 22 trappetrinn ødelagt, samt hvilebenkene på mellomstasjonene i trappa, som etter hvert også fikk lys.

– Dette har jo vært en av de store sakene til Øvre Grefsen Vel. Vellet har i alle år gjort dugnad på trappa for å holde den vedlike. De fleste årene har også vellet fått noen kroner fra bydelen for å gjøre vedlikehold og rydding om vinteren, forteller Torbjørn Togstad i vellet.

[IMG31189LF]

Sterke reaksjoner

– Trappa er jo idag mye brukt både av trimmere og av beboere i området. Det var jo snakk om at vi måtte stenge den for noen år siden, men da kom det sterke reaksjoner fra beboere, forteller Togstad videre.

[IMG31192RM]

De siste årene har vellet søkt om frivillighetsmidler for å dekke kostnadene til vedlikehold. Nordre Aker Budstikke kjenner til at det ligger inne en søknad om 10.000 kroner fra årets frivillighetspott, og som bydelspolitikerne snart skal ta stilling til.

LES OGSÅ: Hun ønsker å øke frivillighetspotten med en halv million – i 2017 er det satt søknadsrekord!

Mye svette i trappa

Trappa er elsket ikke bare av beboere, men også av alle trimmerne som stadig er å se opp og ned trappa.

Morgendagens helter trener trapper

Mandag kveld er Hopplagjengen til Astrid Moe Eikrem på vei opp trappa.

– Trappeløping er supereffektivt både for kondis- og styrketrening. Du får virkelig trent hjertemuskelen, og får også sterkere lår, rumpe og legger, ifølge Nordre Aker Budstikkes faste spaltist og treningsinstruktør, Astrid.

[IMG31187LF]

Varm opp

Hun anbefaler å varme godt opp før man spretter opp trinnene.

– Trappetrening er supert også om du er i dårlig form og må gå opp trappa. Gå til du kjenner at pulsen er høy, liten pause, gå på igjen. Bra intervaller det. Er du i veldig god form kan du løpe opp og ta flere trinn om gangen, hoppe opp for eksempel?

Her kan alle få en god treningsutfordring uansett form.

– Moro, effektivt og fort gjort å få til en god økt. Men ta ikke i for hardt da, om det er lenge siden sist. Da risikerer du blant annet å bli skikkelig støl i kanskje bortimot en uke om du kjører på for hardt uten tilvenning, er Astrids trapperåd.

Ikke bare fra nærområdet

En av Hoppla-damene forteller at det ikke bare er folk fra nærområdet som trener i trappa opp fra Myrerskogveien.

– En tidligere arbeidskollega av meg bor i en annen bydel. Men han dro helt hit til denne trappa for å trene, for det er en veldig bra trapp å trene i!

LES OGSÅ:

Meld deg på vårt nyhetsbrev!


Hold deg oppdatert ved å melde deg på Nordre Aker Budstikkes gratis nyhetsbrev, som kommer rett i innboksen din hver torsdag! Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!